Hoe sneller in slaap vallen?
Overzicht

Hoe sneller in slaap vallen?

07/09/2018

Lig je vaak naar het plafond te staren? Misschien dat deze oude inslaaptechniek van het Amerikaanse leger je van je slaapprobleem afhelpt. Maar liefst 96 procent van de militairen zou er binnen twee minuten van in slaap vallen!

Je zou denken dat hun slaapomstandigheden vaak niet ideaal zijn. Liggend op een dun matrasje, in een tent midden in de woestijn of een of ander woest gebied, het geweervuur soms om de oren vliegend. Toch lukt het de meeste Amerikaanse soldaten om binnen twee minuten in dromenland te geraken, schrijft Metronieuws. Ze hebben daar al jaren een speciale inslaaptechniek voor. De methode, die al in 1981 werd beschreven in het boek Relax and win: championship performance, zou volgens cijfers van het Amerikaanse leger bij 96 procent van de soldaten werken.

Zo val je binnen twee minuten in slaap

Proberen? De methode om supersnel in slaap te vallen bestaat uit twee delen. In het eerste deel moet je je hoofd helemaal leegmaken. Dit gaat als volgt:

1. Ontspan alle spieren in je gezicht, inclusief je tong, kaak en je ogen.

2. Laat je schouders zo laag mogelijk zakken. Ontspan daarna de spieren in je rechterbovenarm, gevolgd door de spieren in je onderarm. Doe vervolgens hetzelfde met je linkerarm.

3. Adem uit en ontspan je borstkas.

4. Ontspan de spieren in je benen, begin bovenaan in je dijen en ga telkens meer naar beneden.

Als het goed is, is je lichaam nu volledig ontspannen. Dan is het nu tijd voor het tweede deel. Visualiseer jezelf in één van de volgende drie situaties:

– Je ligt op je rug in een kano die op het water dobbert. Het water is kalm en de lucht boven je is blauw. Er is geen wolkje aan de lucht.

– Je ligt in een zwarte fluwelen hangmat in een volledig verduisterde ruimte.

– Zeg tien seconden lang tegen jezelf (in je hoofd) ‘niet denken’, ‘niet denken’, ‘niet denken’.

Minstens zes weken volhouden

Hoe de soldaten het voor elkaar krijgen om hun ‘niet denken’-mantra op te dreunen en tegelijkertijd de tel bij te houden, is niet helemaal duidelijk. Maar misschien is dat een kwestie van oefenen, wat deze techniek wel vereist. De enige voorwaarde om hiermee inderdaad binnen twee minuten in slaap te kunnen vallen, is door de slaaptechniek zes weken lang consequent vol te houden.

Bron Margriet.nl